feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Doctor Watson's Phobia Factory

Labels: ,




From DamnInteresting.com

In the early decades of the twentieth century the discipline of psychology was still in its infancy, but beginning to make significant headway. Pioneering researchers were enthusiastically unraveling the human mind, and some were willing to go to alarming lengths to satisfy their curiosity.









One such trailblazer was a behaviorist named John B. Watson. In 1919, his curiosity was aroused after observing a child who showed an irrational fear of dogs. Watson supposed that a shiny new human would not possess an inborn fear of domesticated animals, but if "one animal succeeds in arousing fear, any moving furry animal thereafter may arouse it." In order to satiate his scientific appetite, he undertook a series of experiments at Johns Hopkins University to determine whether an infant could indeed be conditioned to fear cute-and-cuddly animals by associating them with scary stimuli. A couple decades earlier Pavlov's notorious dogs had been conditioned to salivate at the sound of a bell; Watson hoped to expand upon the concept.







In 1920 Watson secured access to a "healthy, stolid, and unemotional" nine-month-old infant named Albert B., the son of a wet nurse who worked in the hospital. He was assisted by Rosalie Rayner, a graduate student at the university. The researchers' first order of business was to establish a psychological baseline. They tried exposing the infant to a white rat, a rabbit, a dog, and a monkey, and Albert reached for each animal with cheerful curiosity. The researchers brought him items such as masks and clumps of cotton, and he manipulated the objects with interest. They placed a long steel rod behind Albert's head and struck the metal sharply with a claw hammer, and he flinched with evident distress. The infant's baseline reactions to these stimuli were duly noted, and two months later the peculiar series of "joint stimulation" experiments was underway. Excerpts from Dr. Watson's notes outline its progression:

Age: 11 months, 3 days

* White rat suddenly taken from the basket and presented to Albert. Just as his hand touched the animal the bar was struck immediately behind his head. The infant jumped violently and fell forward, burying his face in the mattress.
* Just as the right hand touched the rat the bar was again struck. Again the infant jumped violently, fell forward and began to whimper.

Age: 11 months, 10 days

* Rat presented suddenly without sound. When the rat nosed the infant's left hand, the hand was immediately withdrawn. It is thus seen that the two joint stimulations given the previous week were not without effect.
* Joint stimulation. Fell over immediately to right side and began to whimper.
* Rat alone. The instant the rat was shown the baby began to cry. Almost instantly he turned sharply to the left, fell over on left side, raised himself on all fours and began to crawl away so rapidly that he was caught with difficulty before reaching the edge of the table.

Watson also wondered whether Albert would transfer these acquired fears to other animals or objects. After a five-day furlough, additional experimentation ensued:

Age: 11 months, 15 days

* Rat alone. Whimpered immediately, withdrew right hand and turned head and trunk away.
* Rabbit alone. Negative responses began at once. He leaned as far away from the animal as possible, whimpered, then burst into tears. When the rabbit was placed in contact with him he buried his face in the mattress, then got up on all fours and crawled away.
* Fur coat (seal). Withdrew immediately to the left side and began to fret. Coat put close to him on the left side, he turned immediately, began to cry and tried to crawl away on all fours.
* [A lab assistant] brought the Santa Claus mask and presented it to Albert. He was again pronouncedly negative.

Age: 11 months, 20 days

* Rat alone. Withdrawal of the whole body, bending over to left side, no crying. Fixation and following with eyes. It was thought best to freshen up the reaction by another joint stimulation.
* Just as the rat was placed on his hand the rod was struck. Reaction violent.
* Rabbit alone. Leaned over to left side as far as possible. Began to whimper.
* When the rabbit was left on Albert's knees for a long time he began tentatively to reach out and manipulate its fur with forefingers. While doing this the steel rod was struck. A violent fear reaction resulted.
* Rabbit alone. Started immediately to whimper, holding hands far up, but did not cry.



More Reading

Doctor Watson's Phobia Factory
John B. Watson - Wikipedia, the free encyclopedia
John B. Watson Biography
WATSON’S EXPERIMENT- nomal healthy boy named Albert



Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up and I’ll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select—doctor, lawyer, merchant-chief, and yes, even beggar man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors.” (1930 John B. Watson)


John B. Watson Bilingual School <<<---- Guys!! this site is worth to read! - Jai

Penutupan Bulan Kemerdekaan

Labels:



Mesti sekolah kawan-kawan semua ada buat majlis penutupan bulan kemerdekaan kan?


berikut ialah result poll sempena Kemerdekaan Malaysia...

Apakah anda gembira menyambut kemerdekaan Malaysia ke 51?


Gembira!!!
2 (40%)
Tak beberapa gembira
3 (60%)
Tiada perasaan langsung
0 (0%)
Lain-lain
0 (0%)


Votes so far: 5
Poll closed

Mati Itu Sesuatu Yang Pasti


Pagi ini semasa membuka YM di internet, seorang rakan YMku menghantar offline message. Offline message itu menyarankanku agar pergi ke link yang diberikan dan menghayatinya. Link tersebut ialah: http://anakbapa.blogspot.com/2008/09/puteriku-siti-hajar-permata-hati-ayah.html#links

Apabila ku selesai membaca artikel di blog tersebut, jiwaku menjadi sebak dan syahdu lantaran kisah yang dipaparkan itu telah menyentuh benak sanubariku. Kisah tersebut merupakan detik detik yang dilalui oleh seorang bapa tatkala puteri kesayangannya pergi meninggalkan ibu bapa dan kelurganya jauh tanpa kembali lagi.

Cerita ini sedikit sebanyak memberi manfaat kepadaku pabila mengenangkan diri sendiri yang teramat jauh berbanding sesetengah orang lain yang Allah tunjukkan kebesarannya melalui saat saat menempuh sakaratulmaut. Di dalam kisah itu, terpancar husnul khatimah pada nya.

Bukan senang senang Allah mahu memberi kematian yang mudah. Bahkan, semua itu sebenarnya jauh di luar pengetahuan kita sebagai manusia biasa. Walau kita menyangka pada hari ini kita sudah menjadi baik, tidak meninggalkan solat, puasa penuh bulan Ramadan, membayar zakat, adakah ini semua satu jaminan yang hakiki bahawa kita sudah lepas semua urusan bersama Tuhan?

Di dalam doa selepas solat, kebiasaannya juga kita bermohon kepada Allah agar terselamat di dalam beragama, memelihara jasad, kemuliaan ilmu, rezeki yang berkat, mati dalam keadaan bertaubat, mati yang dirahmati, mati yang mendapat keampunan dari Allah, mudahkan aku dalam menghadapi sakaratulmaut, jauhkkan aku dari api neraka dan menhadapi saat aku dihisab.

Doa seperti ini harus kita amalkan sebagai satu usaha kecil bagi menunjukkan bahawa semua itu sebenarnya berpunca dari Allah.

Sesungguhnya pada hari ini, kita dapat lihat yang manusia cuba untuk mengelak dari mati. Ramai manusia yang takut mati. Tetapi kesudahan semua tetap akan mati. Mati tidak boleh dielak, tetapi neraka boleh dielak. Tapi pada hari ini, manusia mahu elak mati, tapi tak mahu elak neraka.

Hari ini sudah 16 Ramadan. Sahabat yang meninggal dunia pada cerita di atas itu tadi meninggal dunia pada 9 Ramadan yang lalu. Pergi dalam keadaan yang penuh tenang. Pergi dalam keadaan yang indah dan permai.

Giliran ku pasti kan tiba. Begitu juga giliran yang lain. Kita semua sudah ada nombor giliran untuk pergi ke alam baru yang kita sendiri belum pernah tahu apa yang ada di dalamnya. Bagaimana layanan di sanan nanti.

Soalan biasa: Sudah bersediakah?

Hadith Ramadhan

Labels:


Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :

"Umatku talah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah pun diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang sedang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar(keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa. Allah mempersiapkan dan menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya : " Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu. Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir bulan Ramadhan (orang-orang Islam yang berpuasa ini ) akan diampunkan.Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya : "Wahai Pesuruh Allah adakah itu malam Lailatul Qadr?" Dijawab oleh Rasulullah SAW "Tidak tetapi selayaknyalah seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya"

Ulasan

Rasulullah SAW telah menyebut di dalam hadithnya tentang lima perkara yang dianugerahkan oleh Allah SWT yang belum pernah diberikan kepada umat yang (berpuasa) sebelum ini. Jikalau kita benar-benar dapat menghargai kurniaan yang besar daripada Allah ini , maka sudah tentulah kita akan cuba dengan ikhlasnya memperolehi kurnian-kurnian yang khas ini. Pertamanya, kita diberitahu bahawa bau yang keluar daripada mulut orang-orang yang berpuasa itu terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ahli-ahli tafsir menyebut lapan kemungkinan maksud-maksudnya. Di antaranya tiga maksud diberikan penjelasan yang paling dapat diterima :

Sebahagian daripada mereka berpendapat bahawa di hari akhirat Allah akan mengganjari dengan haruman kepada bau mulut orang yang berpuasa dengan haruman yang terlebih semerbak dan segar daripada bau kasturi (Durri Manthur)

Pada hari kiamat tatkala kita bangun daripada kubur, suatu bau harum akan terkeluar daripada mulut orang-orang yang berpuasa yang terlebih harum daripada bau kasturi.

Tafsiran yang paling dapat diterima pada pandanganku ialah yang mengatakan bahawa bau yang keluar daripada mulut itu di dunia ini terlebih harum di sisi Allah daripada kasturi .


Bacaan seterusnya di sini : Hadith Ramadhan




Selamat menjalani ibadah puasa kepada kawan-kawan semua. Dah masuk minggu ke 10 kita berpraktikum. Lepastu cuti raya, lepas cuti kita bertemu semula di maktab. Mungkin ada banyak cerita untuk dikongsi.

Seronok tengok ada orang niaga kat sini... anda telah menggunakan blog ini sebaiknya.. ramai yang tidak menyahut kepenggunaan blog ini. Mungkin sibuk agaknya. Antara yang aktif mengepos di blog ini ialah @depot, Perantau Desa dan Ayoh Chik. Yang lain-lain tu pegi mana chek pun tak tau la. Dan ramai lagi yang belum mendaftar sebagai penulis di blog ini. Harapnya dengan adanya blog ini memudahkan kita semua berkongsi maklumat, berita, cerita dan lain-lain.

Rindu bulan puasa tahun lepas, masa yang berlalu sangat singkat, tidak terasa letih berpuasa langsung.. Jai rasa itulah hikmah berniaga di bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan tahun lepas, paling tidak dapat dilupakan, kehilangan 2 insan terdekat menyebabkan bulan Ramadhan kali ini pun bertambah lagi kerinduan kepada mereka.

Saat rindu ini terdetik dihati, Al-Fatihah buat yang tersayang.

mari mari sape nak beli kueh siput

Assalamualaikum kawan-kawan,

macam mane puasa? jangan tak puasa pulak nanti tak boleh raya.
sebut pasal raya kuih raya dah beli ke?
jangan risau aku ada jual kuih raya tapi kuih siput je lah wife aku wat jual.


conform sedap, awal-awal makan tak rasa pedas tapi lama-lama baru tau.
tak mahal 1 kg rm 14 sahaja, kalo nak setengah kilo pun boleh.

kalo berminat boleh call dan sms aku di 013-4832614
selewat-lewatnya hari selasa 9hb september 2008.
tq semua





Cara ransang anak belajar

Labels:



Pakar perkembangan bayi percaya tahun pertama ke hidupan bayi tempoh utama berlakunya proses pembe lajaran.

Tidak perlu muzik klasik, alat pembelajaran bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah individu di sekeliling si kecil itu.

Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama antara interaksi harian yang lebih penting. Namun, kadangkala memang sukar memikirkan cara baru merangsang anak kecil (terutama sekali apabila si ibu atau bapa tidak tidur malam kerana meredakan tangisannya).

Berikut antara aktiviti menarik (berdasarkan sains) yang disarankan:

1. Bertentang mata. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah pada awal usia malah setiap kali dia merenung individu di hadapannya, dia sedang membina memorinya.

2. Bercakap-cakap dengannya. Walaupun reaksi yang di berikan rupa keliru dan hairan, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. La ma-kelamaan, dia akan dapat menangkap rentak perbualan dan mengisi ruang kosong yang dibiarkan senyap itu.

3. Jika boleh, beri susu badan dan lakukan selama mana yang anda boleh. Berdasarkan fakta, kanak-kanak yang diberi susu badan mempunyai tahap kecerdasan tinggi.

Tambahan pula, susuan badan dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

4. Jelirkan lidah. Kajian menunjukkan bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah pada awal usia.

5. Hasilkan buku binatang. Sekiranya melawat taman haiwan atau zoo, ambillah gambar haiwan kesukaannya untuk di jadikan album.

Kemudian, baca buku itu bersama si kecil sambil me namakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi dan cerita haiwan.

6. Geletek si bayi pada keseluruhan tubuhnya. Ketawa langkah pertama dalam perkembangan humor bayi. Per mainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak menjangka apa yang bakal berlaku.

7. Tunjukkan perbezaan. Pegang dua keping gambar be berapa meter dari muka si kecil. Gambar itu seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin satu ada pokok dan satu lagi tiada).

Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dan pembacaan apabila dia besar kelak.

8. Berkongsi pandangan. Bawa bayi berjalan-jalan dan beritahu semua perkara yang dilihat padanya. Cara itu boleh menyediakan bayi dengan sebanyak mungkin perbenda haraan kata.

9. Nyanyikan lagu untuknya. Kajian menunjukkan mem pelajari ritma muzik ada kaitan dengan pembelajaran ma tematik.

10. Gunakan masa menukar lampin sepenuhnya. Gunakan waktu itu untuk mengajar bahagian badan atau pakaian.

11. Beri kata kunci. Jika anda berkata; “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, si kecil itu diajar sebab dan akibat sesuatu perkara.

12. Beri kejutan. Sesekali, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan sambil melihat reaksinya.

13. Sediakan banyak tisu. Jika bayi suka bermain dengan tisu, biarkan. Dengan hanya beberapa sen, ia boleh dijadikan alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil pada bawah tisu dan biarkan dia mencari.


14. Baca buku berulang kali. Saintis mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan serta mem bantunya mempelajari bahasa.

15. Main sorok-sorok yang boleh membuatkannya ketawa. Bayi belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kem bali.

16. Main dengan warna. Pilih satu warna dan suruh si bayi cari objek lain yang sama warna sewaktu berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh dia memilih warna untuk anda pula mencarinya.

17. Biarkan dia bermain dengan makanannya. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur berbeza termasuk kacang pis dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

18. Jangan lupa rehat. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk atas lantai bersama bayi tanpa muzik, cahaya terang serta mainan. Biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.