feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


Lahirnya Bendera Persekutuan Tanah Melayu

Labels:





Dari arkib yang ada, terdapat dokumen yang ditandatangani oleh seorang yang bernama Mohamed bin Hamzah yang ditujukan kepada ‘Clerk of Councils’ , The Council Chamber, Kuala Lumpur, mengusulkan rancangan design bendera Persekutuan Tanah Melayu. Salinan contoh design usulan Bendera Persekutuan Tanah Melayu ini juga ditemukan dari koleksi dokumen Jabatan Kerja Raya, Johor yang ditandatangani oleh Allahyarham Mohamed bin Hamzah. Tandatangan yang terdapat di dalam surat di atas dan tandatangan pada design bendera adalah sama.


Setelah resmi sebagai bendera negara, Bendera Malaysia ini diberi sebutan khusus ‘Jalur Gemilang‘, yang amat sesuai untuk diabadikan oleh rakyat Malaysia. Pemilihan Jalur Gemilang telah diputuskan oleh Jemaah Menteri Malaysia melalui Musyawarah Kabinet tahun 1997. Pengumuman nama Bendera Malaysia Jalur Gemilang telah diadakan pada 31 Ogos 1997, pukul 11.58 malam oleh Y.A.B. Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia di Dataran Merdeka.

Lambang jalur pada bendera menggambarkan satu jalan yang lurus, tujuan yang sama dan arah yang sama yang dianuti oleh rakyat negara ini.

Gemilang bermaksud bercahaya, terang benderang dan cemerlang. Oleh itu Jalur Gemilang melambangkan kecemerlangan negara dan rakyat Malaysia dalam mengarungi suasana kehidupan dengan penuh gigih, taat dan bersatu padu bagi menjaga nama dan menaikkan martabat negara.

Warna merah pada jalur melambangkan kesanggupan, keberanian, kegagahan dan kegigihan rakyat menghadapi segala cobaan. Warna putih melambangkan keluhuran dan keikhlasan,
warna biru melambangkan perpaduan hidup yang rukun dan damai sedangkan warna kuning melambangkan kesetiaan rakyat kepada Raja dan Negara.


“Sesungguhnya Penghayatan Ke atas Jalur Gemilang, Lambang Kesamarataan, Perpaduan dan Kedaulatan Malaysia Menjadi Pemangkin Kesempurnaan Cita-Cita Untuk Terus Cemerlang, Gemilang dan Terbilang”

0 comments:

Post a Comment