feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


La Tahzan..


Kenapa Aku Diuji ?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."- Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yg Aku Idam-Idamkan ?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216

Kenapa Ujian Seberat Ini ?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Rasa Frust ?

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."- Surah Al-Imran ayat 139 :-)

Bagaimana Harus Aku Menghadapinya ?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."- Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" - Surah Al-Baqarah ayat 45

Apa Yang Aku Dapat Drpd Semua Ini ?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..- Surah At-Taubah ayat 111

Kepada Siapa Aku Berharap ?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. "- Surah At-Taubah ayat 129

Aku Tak Tahan !

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."- Surah Yusuf ayat 87

SADAQAH JARIAH

Assalamulaikum ...
Ini sesuatu yang bagus sangat untuk diamalkan ........
R asulullah SAW bersabda, 'Bila seorang anak Adam wafat, maka amalnya terputus kecuali tiga hal iaitu:-
1] Shadaqah jariah
2] Ilmu yang bermanfaat
3] Anak shalih yang mendoakannya. (HR. Muslim, Abu Dawud , At-Tirmidzi , Nasa'i dan Ahmad )

SADAQAH JARIAH - KEBAJIKAN YANG TAK BERAKHIR ALSADAQAT AL JARIYAH - THE ACTIONS WHICH OUTLIVES YOU
1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, anda mendapatkan hasanah
Give a copy of Quran to someone and each time they read from it, you will gain hasanaat

2. Sumbangkan kerusi roda ke hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda dapat hasanah
Donate a wheel chair to a hospital and each time a sick person uses it, you will gain hasanaat

3. Berbahagi bacaan yang berfaedah dengan seseorang
Share constructive reading material with someone

4. Bantu Pendidikan seorang anak
Help in educating a child

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda dapat hasanah
Teach someone to recite a doa . With each recitation, you will gain hasanaat

6. Berbahagi CD Quran atau Do'a
Share a doa or Quran CD

7. Libatkan dalam pembangunan sesebuah masjid tenaga atau harta
Participate in the building of a mosque thru wealth or strength

8. Letakkan pendingin air di tempat umum
Place a water cooler in a public place

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung dibawahnya, anda dapat hasanah
Plant a tree. Each time any person or an animal sits under its shade or eats from the tree, you will gain hasanaat

10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah satu dari hal diatas, Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.
Share this with someone. If one person applies any of the above you will receive your hasanaat until the Day of Judgment

Gadis jelita

Ini ada satu cerita dari saorang kawan yang bekerja di Petronas Twin Tower . Last week kawan saya ni balik lewat kerana nak ensure that servers dan PCs di office dia tak kena attack oleh CIH virus. Dia pulang dari pejabat kira-kira pukul 11.00 p.m. Dia bekerja ditingkat 8 bagunan itu dan hendak turun ke groundfloor. Bila dia masuk lift dia tekan G, lift itu tidak turun malahan naik dan berhenti di tingkat 35.

Bila sampai ditingkat 35 pintu lift itu terbuka dan masuklah saorang gadis yang amat jelita. Dia tidak pernah lihat gadis sejelita itu. Kulitnya putih dan rambut ikar mayang serta berbau sangat wangi. Kawan saya ini berdiri dekat dengan pintu lift dan gadis itu berjalan terus kebelakang lift. Sejurus kemudian lift itu pun turun. Ketika lift itu sedang turun kawan saya ini menikmatilah bau wangi gadis itu. Tetapi tidak lama kemudian lift itu berhenti dan lampu padam kerana black-out. Dia pun meraba-raba mencari butang loceng kecemasan lift itu. Ketika dia sedang maraba-raba itu tiba-tiba dia berbau suatu bau yang amat busuk. Dalam kegelapan itu kawan saya itu terfikir macam-macam yang amat menyeramkan sehingga keseluruh bulu roma dibadannya berdiri. Lututnya pun makin lemah dan berbagai perkara bergeligar diotaknya. Teringat dia akan keluarganya dirumah dan sebagainya.

Peluh dibadan sudah pun keluar dan kepala pun berpinar serasa akan pitam. Bau busuk itu masih ada. Dalam kegelapan dan kesunyian itu dia rasa masa berjalan amat lambat sekali. Tiba-tiba lampu bernyala kembali dan lift pun berjalan semula menuju ke ground floor.
Dengan rasa penuh cemas dan takut dia menoleh kebelakang untuk melihat samaada lembaga itu maseh ada atau tidak. Rupa-rupanya gadis itu masih ada dan kali ini gadis itu tersenyum padanya hingga ternampak gigi-giginya yang amat cantek sambil berkata "I'm sorry, tadi I terkentut".

25 Pesanan Luqmanul Hakim

Labels: ,

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

02 - Orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04- Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan
baja bagi tanam tanaman.

05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut (takwa ), tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.

08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengankat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.

09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.

11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan
menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.

13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam
kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah
engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.

17 - Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.

18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.

19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu
adalah sifat riya~ yg akan mendatangkan cela pd dirimu.

20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih
hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dr berkata kotor tentu akan
menyesal.

24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.

25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau
akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.


wallahu'allam..

Dari Bawah Katil Ayahanda

KETERBATASAN INI

Diketerbatasan ini,
Dari jendela yang kusam,
perginya sirna pagi yang makin cerah,
terlihat detik khabar gelisah,
Pada langkah yang makin longlai,
Meniti titian masa...........

Keterbatasan ini,
Tercatat diari penghidupan,
Cerita anak-anak yang kian mengerti,
Alunan desiran angin nargis
Denai jejak laluan sutera
Pada lantai merekah hiba
Merungkai lipatan waktu ............

Pada keterbatasan ini,
dipenghujung masa,
jinaklah berlari merentas permaidani,
mengutip kalimah-kalimah suci,
Yang bertaburan di dataran ini,
Terbias mengaburi permata.

Keterbatasan ini,
Pernah tercatat namamu di sini...........

20 Jun 2008
4.45 pm

Hi semua!!!!!!!!!!!!

Apa khabar semua?Ayahanda bila nak post perkara baru?rindu lah

Geli hati dibuatnya

Labels: ,


ni lah penceria kelas... yang sebelah kiri, sedang ayu bertudung tu..

Tarik Jangan Tak Tarik Oii !!!!

Labels: , , ,

Pertandingan Tarik Tali menghangatkan lagi Kejohanan Olahraga Tahunan IPIK (Institut Perguruan Ilmu Khas) yang diadakan kemudiannya. Siapa ingat tarikhnya? sila tinggalkan comment di sini ya.


Yang pakai baju belang tu Ydp perwakilan pelajar IPIK. Jerit kuat tu!

Abang-abang KPLI tunjuk skill menarik tali.


Akak-akak KPLI pun memberi sokongan padu. Na dan Kak Zu adalah peminat setia acara ini!

Untuk dapatkan gambar ini, jurugambar tergolek kat padang tu.


Ingat abang-abang KPLI ja tunjuk skill? Akak-akak KPLI pun tak kurang skillnya.. Akak (jurugambar) menarik sampai kulit jari tersiat(tersalah teknik lak).

*** gambar ini diambil oleh Ju. (kalau tak silap la.. tak ingat...)



Alamak... dah terjatuh lak tu..


Geng K1.20 bergambar melepaskan penat.



Puan Pengarah dan timbalannya turut menghadiri acara penuh sorak-sorai ini.


Keputusan Rasmi:

Juara Tarik Tali Lelaki :
Naib Juara Tarik Tali Lelaki :

Juara Tarik Tali Wanita : Rumah Padu
Naib Juara Tarik Wanita :


Yang lopong tu tak ingat la.. siapa ingat? angkat tangan...

Seminar Down Syndrome

Labels: ,



Mereka juga mempunyai bakat dalam bidang tarian.


Amboi!! Sempat lagi nak berklik-klik!


Pencerita yang menghiburkan. Pandai berinteraksi dengan audience.
Satu kemajuan yang hebat dan pasti ibunya bangga.


Pelajar ini baru berusia 4/5 tahun dan boleh membaca buku cerita bahasa inggeris. Ini membuktikan pelajar khas BOLEH DIAJAR, dengan KAEDAH YANG SESUAI.



Seminar ini juga dikunjungi oleh pelajar dari Institut Perguruan Perempuan Melaka (IPPM) (eh.. btul tak nama maktab ni.. tolong betulkan kalau silap)
Sempat berkenalan dengan seorang dua.


Mengudap sekudap dua yang sedap bersama rakan sekelas.
Cuba lihat wajah seorang demi seorang. Ada muka cikgu tak??


Gambar ni diambil ketika rehat. Juadah-juadah yang disediakan memang first class. Sempat kami bergambar dengan adik ni dan ibunya. Terlupa nama adik ni.. sesiapa yang ingat, tolong bagitau na..

Kesempatan yang sempit kami guna dengan sebaik-baiknya. Ibunya kami temuramah untuk memahami kehidupan dan cabaran yang maha hebat ini. Respek pada ibunya yang supportive dan sangat cekal. Mungkin kami pun tak tertahan dengan dugaan jika diberi peluang ujian dari Allah s.w.t. Bagi si ibu, bersabar dan bertawakal.. itulah kunci utama dugaan diharungi satu persatu. Setiap kejadian, pasti ada hikmah dan lebih menghargai kasih sayang dalam kehidupan ini.


Satu syarahan yang bertenaga disampaikan oleh Mrs. Eugene. Masa yang suntuk tidak membenarkan slaid-slaid seterusnya dilihat oleh kami.


Ceramah ini berkenaan pelajar pendidikan khas dan seksualiti. Tapi rasanya boleh diguna pakai untuk semua pelajar lain. Kalau dilihat pada gambar, perasan tak ada ayat ni?

”NEVER keep a SECRET about a TOUCHING problem”

Ibu bapa dan guru-guru pendidikan khas perlu ajar agar pelajar khas dapat memberitahu jika mereka diambil kesempatan atau dengan kata mudah “dicabul!!!”

Ajar mereka untuk katakan tidak pada sentuhan yang tidak sepatutnya, apatah lagi orang luar.

Kisah benar untuk renungan kita semua.

Seorang dewasa LD (pesakit kencing manis dari kanak-kanak lagi) pergi ke klinik kesihatan untuk mendapatkan suntikan dengan menaiki teksi setiap minggu. Rupa-rupanya pemandu teksi ni dah pasang niat tak baik dalam hatinya. Teksi dihentikan di tepi kebun getah dan menarik mangsa ini ke dalam semak. Pergelutan berlaku, Allah maha melindungi, mangsa berjaya melarikan diri tanpa diperlakukan perkara terkutuk tu.
Dan... sebulan setelah kejadian barulah mangsa bercerita kepada ibu mangsa.

Moral cerita.
Janganlah mengambil kesempatan keatas ketidakupayaan OKU (tak suka guna huruf-huruf ini.. harap-harap ada gelaran lain yang lebih baik untuk diguna pakai)



“ dalam melaksanakan kurikulum pendidikan khas, guru-guru boleh mengubahsuai kaedah atau teknik pengajaran atau pembelajaran, masa bagi aktiviti dan susunan aktiviti, mata pelajaran dan bahan bantu mengajar bagi mencapai tujuan dan matlamat pendidikan khas”

Masuk minggu ke 2 cuti semester pertama, hati kecil terusik dengan sindiran beberapa insan yang tidak tahu tentang dunia seorang guru pendidikan khas, tidak tahu bagaimana rasanya berada dikalangan mereka yang istimewa, tidak tahu bagaimana rasanya mempunyai insan istimewa sebagai ahli keluarga, dan tidak tahu bagaimana rasanya berdamping dengan anak-anak syurga. Padanya guru pendidikan khas adalah seperti baby sitter/ pengasuh, yang diberi gaji yang tinggi … tinggi dari mereka yang bekerja di nursery. Malah mendapat elaun pendidikan khas pulak sebanyak RM 250 seperti yang dibentangkan dalam Belanjawan Malaysia tahun lepas. Susah nak diterangkan pada orang yang x nak dengar penjelasan. Biarlah.. suatu hari nanti akan ku ceritakan.

Perasaan percaya kepada inilah jalan yang ditentukan oleh Allah s.w.t kepada kami semua. Pilihan menjadi guru pendidikan khas bukanlah semata-mata elaun tambahan RM250. Jika betul kami tamakkan duit, kami x perlu menjadi guru, baik kami jadi peniaga. Pilihan kami menjadi guru bukanlah pilihan terakhir, tetapi kerana jiwa kami di sini. Kami dah cuba pelbagai pekerjaan, tetapi tidak mendapat kepuasan sebagai seorang insan. Kami akur, kami ditakdirkan menjadi guru, walaupun jalan penuh ’corner’ sebelum sampai di pintu IPIK.










Dah tiba masa untuk balik ke Cheras. Hujan dah xder. Najib main cuk cak ngan kamera ni. Adha duk membaca semua poster2 yang tertampal kat pondok bas. Ms. Ju duk peace kat Jai. Jai kat bahu jalan melayan cuk cak Najib ni.. Tapi ada satu yang pelik.. si Shah.. tengok cicak ker siang2 ni?? :P

Jari pun menekan. Klik klik beberapa kali.. melayan kebosanan menunggu bas.

Refleksi Seminar Down Syndrome.
1. intervensi awal sangat penting dalam mengoptimumkan keupayaan dan potensi yang ada
2. sokongan moral, masa, tenaga, dan belaian kasih sayang penting dari keluarga pelajar
3. kagum melihat pelajar down syndrome berada di pentas, membuat persembahan dan menyampaikan cerita.
4. kagum melihat kecekalan ibu bapa pelajar2 ini
5. belajar memahami keperluan individu secara detail
6. setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan. Jangan ingat kita ni sempurna dan normal pada mata, tetapi, kekurangan diri sendiri masih banyak.

Bahan bacaan : English, Bahasa Melayu


Kawan2, ada nak tambah apa2 tak? Kalau ada silap tolong betulkan. Sila log in dan edit apa yang patut ek.

Tutorial - Resize gambar

Labels:

Ruang tutorial pada kali ini akan menyentuh berkenaan bagaimana untuk resize gambar digital agar menjadi lebih kecil saiznya. Kamera digital pada masa kini menawarkan kualiti gambar dan saiz resolusi / resolution yang tinggi. Selalunya resolution seperti 5 mega pixel, hingga 8 mega pixel. Manakala kamera yang saya guna hanya 5 mega pixel sahaja. Selalunya saya setkan pada 4 mega pixel sebab boleh jimat ruang kad memori.

Bagi gambar yang mempunyai resolusi 4 mega pixel, demensi gambar adalah 2304 x 1728 untuk tinggi dan kelebaran gambar. Dan saiz filenya pula antara 600 kb hingga 1 mb. Bagi penulis blog atau laman web, masalah menunggu gambar untuk diuploadkan agak menyerabutkan kepala sebab perlu menunggu masa yang lama. Jika berjaya upload pun, pembaca laman blog/ laman web perlu menunggu masa yang lama untuk mengeloadkan page blog tersebut.



Oleh itu disarankan resize dulu gambarnya dengan menggunakan MS Paint.

Start - All Programs - Accesories - Ms Paint

Open file gambar (sila buat salinan untuk backup gambar, takut-takut yang tak jadi tu ter save lak)

Bila dah open gambar tu,

tekan Image - Stretch / Skew

ataupun saya suka guna short cut key kat keyboard ja. tekan Ctrl + W


Then, agak-agak la saiz lebar dan tinggi mana nak gambar tu di display dalam blog. Kalau letak gambar dengan saiz original, bila display di blog, memang nampak kecik, tapi sebenarnya berat. selalunya untuk gambar yang resolution seperti di atas, saya resize kan ke 20 % ja. Jadi, tukarkan lebar width dari 100% ke 20%, dan height dari 100% ke 20%.

tutorial resize gambar 002



Ni lah hasilnya, semoga blog/laman web cepat loading.

tutorial resize gambar 004